Muslim Brotherhood Shapes Al Jazeera Narrative – Incites Terrorism

by John Rossomando –
IPT News –

Al Jazeera: The Terrorist Propaganda Network

Al Jazeera’s support for terrorism goes far beyond on-air cheerleading. Many of its employees have actively supported al-Qaida, Hamas and other terrorist groups. Concerns over the network’s consistent pro-terrorist positions prompted several Gulf States to demand that Qatar shut it down in June.

Sheikh Said Bin Ahmed Al-Thani, director of Qatar’s government information office, called such demands “a condescending view [that] demonstrates contempt for the intelligence and judgment of the people of the Middle East, who overwhelmingly choose to get their news from Al Jazeera rather than from their state-run broadcasters,” Al-Thani wrote in Newsweek.

But a week earlier, United Arab Emirates Minister of State for Foreign Affairs Anwar Gargash detailed Al Jazeera’s connections to terrorists and terror incitement in a letter to the United Nations High Commissioner for Human Rights. Al Jazeera violates a 2005 U.N. Security Council resolution that called on member states to counter “incitement of terrorist acts motivated by extremism,” Gargash charged.

The network has given a platform to terrorists like Osama bin Laden, Hamas leaders Khaled Meshaal and Mohammed Deif, Hizballah leader Hassan Nasrallah and others, Gargash wrote.

“These have not simply been topical interviews of the kind that other channels might run; Jazeera has presented opportunities for terrorist groups to threaten, recruit and incite without challenge or restraint,” Gargash wrote.

Al Jazeera Incites Terrorism

Al Jazeera took credit for the wave of Arab Spring revolutions in early 2011. Network host Mehdi Hasan noted in a December 2011 column that Al Jazeera gave a regional voice to the irate Tunisian protesters who ousted their dictator that they would not have otherwise had.

Faisal Al-Qassem, host of Al Jazeera’s show “The Opposite Direction,” boasted that television, not the Internet or Facebook, was responsible for the revolutions. Al Jazeera’s influence during the Arab Spring and the subsequent revolutions is a factor in the effort by Qatar’s Gulf neighbors to clip its wings.

Muslim Brotherhood ideologue Sheikh Yusuf Qaradawi used his widely viewed Al Jazeera a program to incite the masses against their dictators.

“We salute the [Tunisian] people, which has taught the Arab and Islamic peoples … the following lesson: Do not despair, and do not fear the tyrants, and more feeble the than a spider-web. They quickly collapse in the face of the power of steadfast and resolute peoples,” Qaradawi said in a Jan. 16, 2011 Al Jazeera broadcast. “The tyrants never listen and never heed advice, until they are toppled.”

He likewise called on former Egyptian President Hosni Mubarak to step down on his program later that month.

“There is no staying longer, Mubarak, I advise you (to learn) the lesson of Zine El Abidine Ben Ali,” Qaradawi said referencing Tunisia’s toppled dictator.

A month later, Qaradawi issued a fatwa calling for the death of Libyan dictator Muammar Gaddafi. Libya still has not recovered from the toppling of Gaddafi in 2011.

Qaradawi urged the overthrow of Syrian dictator Bashar al-Assad after demonstrations began in Syria that March, sparking the ongoing Syrian civil war.

Even before the Arab Spring, Al Jazeera acted as a platform for violent terrorists.

Qaradawi’s endorsement of suicide bombings aired on Al Jazeera. The network also glorified a female Palestinian suicide bomber whose 2003 attack killed 19 people at an Arab-owned restaurant in Haifa as a “martyr.”

It also broadcast a 2006 speech by al-Qaida leader Abdel Majid al-Zindani at a pro-Hamas conference in Yemen, even though the United States and United Nations already had designated him as a terrorist. Proceeds from the conference benefited Hamas. Hamas leader Khaled Meshaal and the widow of slain Hamas leader Abd Al-Aziz Al-Rantisi also attended.

“What is our duty towards this righteous jihad-fighting people, the vanguard of this nation? What is our duty? What is our obligation? ” al-Zindani asked. “The Hamas government is the Palestinian people’s government today. It is the jihad-fighting, steadfast, resolute government of Palestine.

“I don’t have it in my pocket right now, but I am making a pledge, and as you know, I keep my promises. So I’m donating 200,000 riyals. What about you? What will you donate? Go ahead.”

Defector Alleges Qatari Intel Runs Al Jazeera

Al Jazeera is not just another news organization like CNN, Fox News or the BBC, Qatari intelligence whistle-blower Ali al-Dahnim told Egypt’s Al-Bawaba newspaper in April. Qatar’s state security bureau both finances and operates Al Jazeera, he claimed. -“By and large, its [Al Jazeera] news content comes under the sway of security officials, rendering it as a mouthpiece for Qatar’s security and intelligence apparatus,” Al-Dahnim said on Egyptian television. “Not to mention its free publicity to hardened terrorists such as Osama bin Laden who used to use Al Jazeera as an outlet to disseminate his terror messages to the world.”

Al Jazeera English likewise pushes the Qatari government’s favored narratives, such as exaggerating the global importance of its emir.

Its short-lived affiliate, Al Jazeera America (AJAM), aired pro-Palestinian propaganda. During the 2014 Gaza crisis, AJAM host Wajahat Ali pushed Hamas’ talking points about the territory’s population density without a single reference to how the terrorist group used mosques and civilian buildings to launch rockets.

“I think it is simply providing one side of a story. It doesn’t rise to Soviet propaganda, but it certainly is propaganda for one side,” Temple University journalism professor Christopher Harper told the Investigative Project on Terrorism in 2014.

Muslim Brotherhood Shapes Al Jazeera Narrative

Al Jazeera has been “hijacked” by the Muslim Brotherhood, Tunisian intellectual Khaled Shawkat alleged in 2006. Shawkat claimed to have spoken with numerous Al Jazeera journalists who told him that Qatar’s rulers handed the network over to the Muslim Brotherhood.

“Most of them agreed that ‘loyalty’ [to a group] had come to supercede ‘qualifications,’ and that journalists with no Muslim Brotherhood background had to choose one of two options: [either] adapt to the new work conditions and swear loyalty to the representative of the supreme guide [of the Muslim Brotherhood’ at Al Jazeera, or leave,” Shawkat wrote, according to a translation by the Middle East Media Research Institute (MEMRI).
Around the same time, a top UAE official complained to American diplomats that Qatar had acquiesced to Al Jazeera staff who were “linked to Hamas, the Muslim Brotherhood, and jihadists,” a State Department cable noted.

Abu Dhabi Crown Prince Sheikh Mohammed bin Zayed Al-Nahyan “said although the Qatari royal family finances Al Jazeera, the people ‘controlling’ it were the same ones financing Osama bin Laden, Hamas, and Iraqi jihadists,” the cable said.

Numerous Al Jazeera employees resigned in 2013 in protest over the channel’s pro-Muslim Brotherhood orientation. Former Al Jazeera journalist Fatima Nabil charged that she and her colleagues “had the feeling that the channel is partisan in favor of political Islam, and in most cases selectivity is exercised in broadcasting the text messages [of viewers] on the channel, and even more so in the selection of guests and interviewees.”

The Qatari government controls the network’s coverage, former Al Jazeera journalists Mohamed Fahmy and Mohamed Fawzi, arrested by Egyptian authorities in 2013 on terrorism charges, told the Washington Times this year. Al Jazeera actively worked with Brotherhood members in Egypt, Fahmy claimed.

Al Jazeera journalist Ahmed Mansour allegedly supported a secret Muslim Brotherhood group in the UAE that aimed to stir up unrest and chaos, Egypt’s Youm 7 reported. Qatar provided fugitive members of the Muslim Brotherhood with passports and money.

Abdulrhaman Khalifa bin Sabih, the former leader of the secret Muslim Brotherhood organization in the UAE, told Youm7 that an Al Jazeera employee named Mohammed al-Mukhtar al-Shankiti trained him to use social media to spread demonstrations and unrest in the Emirates.

Al Jazeera reportedly enabled the secret Muslim Brotherhood group to link with foreign media and communicate with them because they lacked the means to do so on their own.

Al-Arabiya recently noted that Mansour emphasized the commonalities between the Muslim Brotherhood and al-Qaida during a 2015 interview with then Jabhat al-Nusra (Now called Hayat Tahrir al-Sham) leader Abu Muhammad al-Joulani, as evidence of his Brotherhood sympathies.

Al-Arabiya claimed that Al Jazeera’s organizing the interview with al-Joulani served the purpose of improving his image so he can take over after Assad falls, and that it proved a Qatari connection with the Nusra leader.

Emails seized from Osama bin Laden’s compound in Abbottabad, Pakistan also show the importance al-Qaida gave to Al Jazeera. One email noted that while other networks were hostile to the terrorist group, it could not afford to turn Al Jazeera into an enemy.

“Although sometimes it makes mistakes against us, their mistakes are limited. By clashing with it, it will be biased and damage the image of the Muslim Mujahidin,” bin Laden wrote under the alias “Zamarai.”

Alleged al-Qaida Members on Al Jazeera’s Staff

Al Jazeera Islamabad bureau chief and Syrian native Ahmad Muaffaq Zaidan – identified in a leaked National Security Agency PowerPoint as a member of both al-Qaida and the Muslim Brotherhood – helped Al Jazeera reporter Ahmed Mansour secure the interview with Joulani. Zaidan denies belonging to al-Qaida. He met with bin Laden several times after 9/11.

Zaidan, however, periodically writes for a website connected with the Syrian Muslim Brotherhood.

Numerous emails retrieved from bin Laden’s compound showed that al-Qaida viewed Zaidan as an asset. Al-Qaida leaders discussed what they wanted to ask Zaidan, including a 2010 email in which an al-Qaida leader said he hoped to use Zaidan to talk Al Jazeera into running a documentary on the 10th anniversary of the 9/11 attacks.

Zaidan isn’t the first Al Jazeera journalist accused by the U.S. government of belonging to al-Qaida and the Muslim Brotherhood. Sami Muheidine Mohamed al-Haj worked in Al Jazeera’s Doha newsroom in 2000. He also served as a money courier for al-Qaida under the cover of his employment with Al Jazeera and a beverage company.

Pakistani authorities captured al-Haj in December 2001 because his name appeared on a watch list, and turned him over to U.S. forces in January 2002. U.S. authorities transferred al-Haj to Guantanamo Bay for questioning, including for information about Al Jazeera’s contacts with bin Laden.

A leaked Guantanamo Bay file describes al-Haj as a member of both the Muslim Brotherhood and al-Qaida.

He belonged to the Muslim Brotherhood’s Shura council and was involved in plans to distribute weapons to terrorists in Chechnya. A photo showed Al-Haj in Al Jazeera’s Kandahar, Afghanistan office with 9/11 mastermind Khalid Sheikh Muhammad.

Another email captured in the raid on Bin Laden’s compound describes an Al Jazeera cameraman referred to as “Siraj” as a member of the al-Qaida linked Libyan Islamic Fighting Group, who was imprisoned in Iran. The LIFG maintained a network inside Iran in the 2000s.

Networks have their biases. But none comes close to Al Jazeera’s persistent role as the biggest promoter of terrorist propaganda next to social media. |August 4, 2017

Source: www.investigativeproject.org/6478/al-jazeera-the-terrorist-propaganda-network

The IPT accepts no funding from outside the United States, or from any governmental agency or political or religious institutions. Your support of The Investigative Project on Terrorism is critical in winning a battle we cannot afford to lose. All donations are tax-deductible. Click here to donate online. The Investigative Project on Terrorism Foundation is a recognized 501(c)3 organization.

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply